پاسخ داده شد: بیشترین سوالات در مورد پمپ

1. پمپ های تناوبی یا رفت و برگشتی ، که خود به دودسته پمپ های پیستونی و دیافراگمی تقسیم بندی می شود . بیان کردیم که پمپها با توجه به عملکردشان به سه دسته کلی تقسیم بندی میشوند که هر دسته نیز به گروههای دیگر تقسیم میشود. تیغه نقش راندن مایع به خروجی پمپ را دارد که سرعت را به فشار تبدیل می نماید. تیغه های روی پروانه بطور تصاعدی از مرکز پروانه پهن می شوند که سرعت را کاهش داده و فشار را افزایش می دهد. پمپ های جریان مختلط: در این نوع پمپ، قسمتی از فشار توسط عمل بالابری یا راندن تیغه ها بر روی سیال صورت می گیرد و قسمتی دیگر بوسیله نیروی گریز از مرکز تامین می شود. پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغه های پخش کننده مشخص می شوند. نوع مارپیچی بدلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاه های کم عمق معمولا ترجیح داده می شوند. و معمولا یاطا قان های نگهدارنده محور از نوع غلاف یا بوش هستند، که یا در قسمت انتهای مرکز پوسته جای می گیرند یا به محور پرس می شوند.در یک پمپ دیافراگمی جریان سیال یک نواخت نبوده، بلکه این جریان بیشتر به صورت منقطع یا ضربه ای است.

البته فراموش نکنید که در زمان های بسیار دور نیز دستگاهی شبیه آن را مورد استفاده قرار می دادند که این پمپ ها به وسیله نیروی دستی مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه نیز می توانید پیشرفته ترین و بهترین و انواع پمپ آب را در بازار جهانی مورد مشاهده قرار دهید. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می گردد و با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع فشرده شده از طریق شیر خروجی به لوله خروجی هدایت می شود. همانطور که از اسم این پمپ ها برمی آید کار آنها بر اساس نیروی گریز از مرکزی است که به جسم دوران کننده وارد می شود.این پمپ ها مشتمل بر پروانه ای می باشند که در داخل محفظه ای دوران می کند، سیال شعاعی و مماسی می چرخد و به طرف بیرون هدایت می شود تا اینکه از محیط پروانه خارج شده و وارد قسمت دیفیوزر حلزونی می شود. پمپ های دیافراگمی (Diaphragm Pump) نیز نوع دیگری از پمپ های رفت و برگشتی هستند که در آنها به جای پیستون از یک دیافراگم لاستیکی و انعطاف پذیر استفاده می شود.

محرک این پمپ نیروی هوای فشرده می باشد که توسط سیستم توزیع هوا به محفظه پشت دیافراگم ها منتقل می شود. قیمت پمپ آب با توجه به انواع و ویژگی های آن متغیر است. پمپ های جریان شعاعی: در نوع شعاعی فشار سیال کاملا توسط نیروی گریز از مرکز تامین می شود. دیفیوزر یا پخش کننده که باعث افزایش فشار در بعضی از طرح ها به صورت یک عده تیغه متوالی بوده که دور پروانه قرار گرفته اند و کارشان این است که از سرعت سیال کاسته و همراه با افزایش فشار به آن جهت نیز می دهند .این گونه طرح ها گران تر بوده و لذا کمتر به کار می روند.

پروانه های توربینی با تیغه های پخش کننده ای احاطه شده اند که مسیرهای بتدریج پهن شونده ای فراهم می آورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند. انواع پمپ های آب با توجه به کارکردی که برای آن ها تعریف میشود در استاندارد های مختلفی تولید میشوند. پمپ – https://www.webdarsi.ir/%d9%be%d9%85%d9%be-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a8%d8%aa%d8%af%db%8c%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d9%87%d9%85%d9%87-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86/ – آب دستگاهی است که برای دسترسی به آب به منظور انتقال آن از نقطهای به نقطه دیگر به کار گرفته میشود. در داخل این پمپ آب خانگی یک جفت نازل و ونتوری وجود دارد که نازل آب را از طریق ونتوری که باعث میشود آب با فشار بیشتری انتقال پیدا پمپ کارواش صنعتی (https://upsanat.ir/product-category/pump/industrial-carwash/) کند عبور میدهد. این پمپها در چهار نوع نیم اسب بخار، یک اسب بخار، یک و نیم اسب بخار و دو اسب بخار وجود دارد. این پمپها را در واقع میتوان پمپهای آب کشاورزی گریز از مرکز نیز خواند که طبقه طبقه میباشند. ما در طبقه سوم ساختمان زندگی می کنیم اما این مشکل برای سایر طبقات بالاتر وجود ندارد و فقط طبقات اول تا سوم این مشکل را دارند.

اما پمپ آب خانگی پنتاکس در کشور چین زیرنظر متخصصین تولید می شود . در این پمپ ها پره ها پروانه معمولا به طرف عقب خم شده اند اما طرح هایی نیز وجود دارد که انحنای پره ها به طرف جلو می باشد که قدری فشار خروجی را افزایش می دهد. شدت جریان واقعی یک پمپ را معمولا برای یک سرعت گردشی خاص ارائه می کنند (که به دلیل وجود نشتی از شدت جریان تئوری کمتر است). برای بهتر کار کردن پمپ از مخزن آب استفاده می شود چون استفاده از منبع ذخیره آب سبب می شود که تعداد روشن و خاموش شدن پمپ کمتر می شود، آب ذخیره شده در منبع باعث می شود که فشار آب درون لوله ها به یک اندازه و یکسان باشد. در پمپ آب خانگی و بستن ستکنترل یا مخزن تحت فشار این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه ست کنترل پایین تر ، فضای اشغال شده کمتر ولی با هر باز و بسته کردن شیر آب پمپ خاموش و روشن می شود و اصطحلاک پمپ بیشتر است .

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما