نفت خام 100 دلاری چه تاثیری بر هند خواهد گذاشت

[ad_1]

توسط آبیشک سانکیایان

دهلی نو: بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین، نفت خام برای اولین بار در هفت سال گذشته به 100 دلار رسید. انتظار می رود که تشدید درگیری عواقب جدی در سراسر جهان داشته باشد و غرب تحریم هایی را علیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان اعمال کند.

در چنین شرایطی، هند نیز ممکن است نتواند اثرات یک بحران جهانی را دور بزند. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه تعارض ممکن است بر شما تأثیر بگذارد.

1. اخذ مالیات دولت

در 4 ژانویه، نفت خام حدود 80 دلار معامله می شد، در آن زمان قیمت بنزین در دهلی 95.41 روپیه در هر لیتر بود. نفت خام به حدود 25 درصد افزایش یافته است. قیمت تمام شده نفت خام به طور مستقیم 10 روپیه در هر لیتر افزایش یافته است. در چنین شرایطی، خرده فروشان پترو به تدریج پس از نتایج مونتاژ در 10 مارس، قیمت بنزین و گازوئیل را به تدریج تجدید نظر خواهند کرد.

در 3 نوامبر سال گذشته، دولت مودی عوارض مالیات بر بنزین و گازوئیل را به ترتیب 5 و 10 روپیه کاهش داد. به دنبال این اقدام، بسیاری از دولت های ایالتی نیز مالیات بر ارزش افزوده را کاهش داده اند.

همانطور که می دانیم مالیات بر فرآورده های نفتی منبع درآمد بزرگی برای دولت های ایالتی و مرکزی است. محصولات پترو در هند در مقایسه با همسایگان ما با نرخ بالاتری مالیات می گیرند.

اگر قیمت ها در هفته های آتی کاهش نیابد، دولت مرکزی مجبور خواهد شد افزایش قیمت را به مصرف کنندگان منتقل کند. در چنین شرایطی، دولت مرکزی و دولت های ایالتی باید نرخ مالیات های خود را بررسی کنند، یعنی مالیات غیر مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، که تأثیر نامطلوبی بر درآمد دولت ها خواهد داشت. هر گونه از دست دادن درآمد پیش بینی شده، دولت ها را مجبور خواهد کرد که هزینه های مربوط به کارهای توسعه ای خود را کاهش دهند.

نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی به راجیا سبها گفته است که دولت مرکزی در سال مالی 2019، 2 میلیون و 10 هزار و 282 کرور، در سال 2020، 2 میلیون و 19 هزار و 750 کرور و در سال 2021 با استفاده از بنزین و گازوئیل، 3 میلیون و 71 هزار و 908 کرور روپیه درآمد داشته است.

2. افزایش تورم

بر اساس تحقیقات Ernst & Young India، 50 درصد کل بازار نفت کشور به گازوئیل، 20 درصد بنزین و نفت سفید و 25 تا 30 درصد در ATF تقسیم شده است. در چنین شرایطی تاثیر گازوئیل گران قیمت بر روی هزینه باربری بلافاصله مشاهده خواهد شد.

افزایش قیمت فرآورده های نفتی به طور غیرمستقیم بر قیمت خدمات نیز تاثیر می گذارد. در 10 فوریه، RBI اعلام کرد که انتظار دارد تورم در سه ماهه ژانویه تا مارس 2022 به نوار تحمل برسد و از سه ماهه آینده تحت کنترل خواهد بود. قابل ذکر است، RBI نرخ CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) را برای سال مالی جاری 5.3 و برای سال مالی آینده 2023 4.5 پیش بینی کرده است.

3. نرخ بهره بالاتر، وام های گران قیمت

بانک مرکزی (RBI) در دو سال گذشته نرخ بهره را اصلاح نکرده است. در حال حاضر نرخ رپو 4 درصد باقی مانده است. RBI و دولت بر این باورند که نرخ های بهره پایین باعث ایجاد نقدینگی در بازار می شود که به رشد کمک می کند. اما پس از کووید، بانک های مرکزی در سراسر جهان در مورد تغییر وضعیت موجود هشدار داده اند.

بر اساس برآورد RBI، با افزایش 10 دلاری قیمت نفت در هر بشکه، شاخص بهای مصرف کننده 0.24 درصد افزایش می یابد. اگر نرخ تورم مصرف کننده (CPI) به دلیل افزایش قیمت نفت خام افزایش یابد، RBI برای افزایش نرخ بهره تحت فشار قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی وام مسکن، خودرو و وام شخصی شما گران می شود.

4. تأثیر نامطلوب رشد تولید ناخالص داخلی

بر اساس تحقیقات Nomura، افزایش 10 درصدی قیمت نفت خام منجر به کاهش 0.2 واحد پایه در رشد تولید ناخالص داخلی می شود. بررسی اقتصادی 2022-23 رشد تولید ناخالص داخلی را 8-8.5 درصد برآورد کرده است. با این حال، رشد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده برای سال مالی آتی بر اساس پیش بینی قیمت نفت در محدوده 70 تا 75 دلار در هر بشکه است.

اسناد بودجه امیدوار است که در پایان سال مالی جاری، هند پس از دو سال رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را ثبت کند. به دلیل بحران کووید، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور دو سال است که افزایش نیافته است. در چنین شرایطی کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بر توانایی دولت در اخذ مالیات و ایجاد شغل اثر نامطلوبی خواهد داشت.

5. کسری حساب جاری

کسری حساب جاری وضعیتی است که شکاف بین قیمت واردات کالا و خدمات از قیمت صادراتی بیشتر شود. کسری حساب جاری هند در سه ماهه دوم (سه ماهه دوم سال مالی 22) به 9.6 میلیارد دلار رسید که 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی است. طبق گزارش ICRA، ممکن است در سه ماهه سوم از 25 میلیارد دلار عبور کند.

بر اساس گزارش RBI، افزایش 10 دلاری قیمت نفت خام به ازای هر بشکه، کسری حساب جاری را 0.5 درصد افزایش می دهد.

اگر نفت خام به طور مداوم بالای 100 دلار باقی بماند، CAD (کسری حساب جاری) می تواند به سه درصد تولید ناخالص داخلی برسد. تانوی گوپتا، اقتصاددان ارشد UBS Security می گوید که به دلیل آن فشار روی روپیه وجود خواهد داشت و ارزش روپیه می تواند تا 78 کاهش یابد.

تلویزیون زنده

#لال



[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما