(تصاویر) خشکسالی در دلتای اوکاوانگو پربازدیدترین منطقه حیات وحش آفریقا

بعد- خشکسالی بر دلتای اوکاوانگو، یکی از مهمترین مناطق طبیعی آفریقا، در همسایگی بوتسوانا تأثیر گذاشته است.

به گزارش فردا دلتای اوکاوانگو، جایی که رودخانه اوکاوانگو آب باران را از آنگولا به حوضه صحرای کالاهاری می برد، بزرگترین دلتای داخلی جهان است.

این دلتا که در سال 2014 توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد، به همراه کوه کلیمانجارو، رودخانه نیل، دهانه انگورونگورو و سرنگتی یکی از 7 عجایب طبیعی آفریقا به شمار می رود.

دلتای اوکاوانگو در مساحتی به وسعت 20000 کیلومتر مربع پراکنده شده است و زیستگاه تعداد زیادی از گونه ها و تعداد زیادی از حیوانات، به ویژه 5 حیوان بزرگ آفریقا – شیر، ببر، فیل، کرگدن و بوفالو است.

این دلتا، جایی که رودخانه اوکاوانگو آب را از باران های استوایی آفریقا می آورد، مرطوب ترین دوره را بین نوامبر و مه تجربه می کند.

دلتای اوکاوانگو در ماه ژوئن خشک می شود زیرا آبی که به حوضه کالاهاری می ریزد در مدت زمان کوتاهی تبخیر می شود. اکتبر خشک ترین دوره سال در دلتای اوکاوانگو است. در این دوره زمانی که آب در دلتا تقریباً به طور کامل کاهش می یابد، دما به بالای 40 درجه می رسد.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی در سال های اخیر بر محیط زیست اوکاوانگو نیز تاثیر گذاشته است. یک مطالعه در سال 2018 که توسط موسسه تحقیقاتی اوکاوانگو در دانشگاه بوتسوانا منتشر شد، نشان داد که تغییرات آب و هوایی باعث تبخیر سریعتر منابع آب در دلتای اوکاوانگو می شود.

این مطالعه خاطرنشان می کند که این وضعیت تهدیدی جدی برای مردم منطقه است که منابع آبی بسیار محدودی به ویژه در فصول خشک دارند. با این حال، مانند بسیاری از مناطق طبیعی در آفریقا، تحقیقات و مطالعات آکادمیک در دلتای اوکاوانگو بسیار محدود است.

ساکنان این منطقه نگران خشکسالی شدید دلتای اوکاوانگو در سال های اخیر هستند.

دلتای اوکاوانگو، مرکز توریستی بوتسوانا، مستعمره سابق بریتانیا، بیشتر توسط گردشگران غربی بازدید می شود. اگرچه خشکسالی دغدغه مردم محلی است، اما گردشگران فصل خشک را برای بازدید از این مکان ترجیح می دهند. دلیل این امر این است که به دلیل گرمای شدید و کمبود آب، همه حیوانات منطقه در اطراف منابع آبی محدود اوکاوانگو، یک واحه بیابانی، جمع شده اند.

این به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا تعداد و تنوع بیشتری از حیوانات را از یک میدان واضح تر و از فاصله نزدیک تر ببینند. در فصل بارندگی، از نوامبر تا مه، زمانی که سطح دلتا دوباره پر آب می شود، بیشتر حیوانات به مناطق دیگر مهاجرت می کنند و شرایط زمین اجازه رانندگی را نمی دهد. تورهای هلیکوپتری که شکوه و عظمت اوکاوانگو را آشکار می کند برای کسانی که در این فصل از دلتای پر آب بازدید می کنند توصیه می شود.

منطقه حیات وحش مورمی، تنها ذخیره گاه طبیعی در اوکاوانگو، یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است.

حمل و نقل از ماون به مورمی فقط با خودروهای چهارچرخ و در جاده ماسه ای به طول حدود 80 کیلومتر و در شرایط بسیار بد انجام می شود. مورامی به دلیل قرار گرفتن این مکان در دلتای بزرگ و وضعیت جاده ها، منطقه طبیعی مناسبی برای جابجایی وسایل نقلیه نیست. بنابراین، بیشتر گردشگران تورهای فردی یا گروهی را به امکانات اقامتی در اطراف ماون ترجیح می دهند. قیمت سفرها تعداد نفرات 2 تا 6 نفر از مهرماه از 150 دلار برای هر نفر شروع می شود. بازدیدکنندگان مورمی این فرصت را دارند که بسیاری از حیوانات را در زیستگاه طبیعی خود ببینند، به ویژه شیر، یوزپلنگ، سگ وحشی، فیل، زرافه، گورخر و آنتلوپ.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما