exam24banner

چگونه فایزر یک قرص موثر در برابر کووید تولید کرد؟

[ad_1]

محققان می‌دانستند که اگر بتوانند آن سوراخ را با ماده شیمیایی پر کنند که آنقدر محکم به آن می‌چسبد – آنقدر محکم که نمی‌توان آن را جدا کرد – پروتئاز این کار را انجام نمی‌دهد و ویروس تکثیر نمی‌شود. لین می‌گوید: «برای ایجاد یک مهارکننده پروتئاز، مانند آسیاب کردن یک کلید برای قرار دادن یک قفل است. “شما دارویی می خواهید که کاملاً در آن جیب جا شود و آن را غیرقابل دسترس کند.”

در اواسط سال 2020، شیمیدانان، از جمله لین، در حال ارائه پیشنهاداتی برای اشکال شیمیایی بودند که می توانستند کار کنند. اما ساخت و آزمایش مواد شیمیایی با عجله جایی است که بودجه نامحدود برای تحقیق و توسعه شرکت‌های بزرگ مطرح می‌شود. به گفته این شرکت، فایزر موفق شده است در مجموع 800 مولکول را سنتز کند.

پس از شناسایی امیدوار کننده ترین ها، در سپتامبر 2020 این شرکت به سرعت حرکت کرد. در این مرحله، یک شرکت معمولاً در مقادیر کمی تولید برای آزمایش سرمایه گذاری می کند. اما اوون به اندازه کافی دارو می خواست که اگر روی حیوانات کار می کرد، مطالعه فوری روی انسان ها را آغاز کند. او ریسک افزایش سرعت تولید را پذیرفت.

تا دسامبر 2020، برخی از اولین محموله های ترکیب جدید به وایت در نیویورک رسیده بود. همه نگاه ها به واکسن های مدرنا و فایزر بود که در این ماه تایید شدند. اما در آزمایشگاه وایت، او برنامه خود را پاک می کرد تا داروهای ضد ویروسی فایزر به موش های آلوده به SARS-CoV-2 داده شود. او می‌گوید: «وقتی فایزر یک ایمیل فرستاد، بسیار مشغول بودم، اما زوم را راه‌اندازی کردیم و آنها را به ابتدای خط انتقال دادیم.

اولین ترکیب فایزر که او امتحان کرد یک مجسمه نیم تنه بود. دومی، Paxlovid، یک ضربه آشکار بود و مقدار ویروس را در بدن موش تا هزار یا بیشتر کاهش داد. در عرض یک سال، این دارو تاییدیه FDA را دریافت کرد.

مقرون به صرفه

با خرید 10 میلیون دوره Paxlovid به مبلغ 5.3 میلیارد دلار، ایالات متحده قیمتی در حدود 530 دلار برای یک دوره قرص تعیین کرد – شش قرص در روز به مدت پنج روز. ایتالیا، آلمان و بلژیک نیز سفارش داده اند. به گفته آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر، هزینه واکسن (حدود 30 دلار برای هر دوز) به تعیین مقدار هزینه داروی جدید کمک کرد.

برای فایزر، قرص‌های ساده کووید-19 می‌تواند موفقیت دیگری باشد. «این یک مجوز برای کسب درآمد است. بولور گفت: «تا جایی که می توانند تولید کنند، می توانند به دولت ها بفروشند. تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و در آینده قابل پیش بینی نیز چنین خواهد بود.»

اما حتی با حدود 500 دلار برای هر نفر، Paxlovid می تواند یک معامله باشد. اگر نتایج تحقیقات فایزر بهبود یابد، پزشکانی که دارو را به بیمارانی که بیشترین خطر را دارند می دهند، می توانند از هر 100 نفری که درمان می کنند، یک نفر را نجات دهند. یعنی 50000 دلار برای یک عمر. اقتصاددانان پزشکی می گویند که داروها حتی این شانس را دارند که “قیمت منفی” داشته باشند – به این معنا که اگر تعداد زیادی از افراد را از بیمارستان خارج کنند، در هزینه صرفه جویی می کنند، زیرا هر بستری شدن در بیمارستان هزاران دلار هزینه دارد.

یکی از زمینه‌هایی که قرص‌های ضد ویروسی در آن مزیت دارند، به عنوان یک بیمه نامه در برابر گزینه‌های جدید – یا حتی ویروس‌های کرونای مختلفی است که هنوز کشف نشده‌اند. کووید-19 بارها و بارها دانشمندان را با جهش به روش هایی شگفت زده می کند که به آن امکان می دهد سریعتر گسترش یابد یا حتی از ایمنی فرار کند. از آنتی بادی های تایید شده برای درمان کووید-19، چندین آنتی بادی، مانند آنتی بادی که توسط شرکت بیوتکنولوژی Regeneron فروخته می شود، دیگر بر علیه omicron کار نمی کند.

مفهوم درمان کووید فایزر

نیکو اورتگا

چنین مقاومتی به این دلیل به وجود می آید که ویروس دائماً در حال تغییر “سنبله” خود است – مولکولی که برای ورود به سلول ها استفاده می کند و آن چیزی که توسط واکسن ها و آنتی بادی ها هدف قرار می گیرد. توانایی تغییر شکل ژن سنبله، که در معرض ترین بخش ویروس است، احتمالاً یک استراتژی بقای تکاملی است – استراتژی که به کروناویروس ها اجازه می دهد تا با گونه های جدید سازگار شوند و از پاسخ های ایمنی اجتناب کنند. اما محققان فکر نمی کنند که ویروس به این راحتی بتواند راه هایی برای جلوگیری از Paxlovid ایجاد کند. این به این دلیل است که پروتئاز برای کار خود بسیار دقیق تنظیم شده است، به طوری که حتی ویروس های دوردست نیز دارای پروتئازهایی هستند که بسیار شبیه به هم هستند.

آیا یک شکل مقاوم به Paxlovid از کووید-19 ظاهر می شود؟ شاید – پروتئاز ممکن است به اندازه کافی رشد کند که از دارو اجتناب کند. اما چنین گزینه‌ای ممکن است در کپی کردن خود کمتر خوب باشد و احتمالاً زیاد گسترش نخواهد یافت. شفر، که پایگاه داده ای در مورد HIV مقاوم به دارو در دانشگاه استنفورد دارد، گفت: “فکر نمی کنم مقاومت یک نگرانی بزرگ باشد.” تغییرات پروتئاز برای ویروس مضر است. او گفت که این درمان که تنها پنج روز طول می کشد، همچنین به ویروس زمان زیادی برای ایجاد مقاومت نمی دهد.

ماهیت کمتر متغیر ژن پروتئاز – حتی در میان میکروب‌های عموزاده – همچنین به همین دلیل است که فایزر در برابر ویروس‌هایی که هنوز با آن‌ها برخورد نکرده‌ایم مفید است. آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام‌شده توسط این شرکت نشان می‌دهد که علاوه بر جلوگیری از رشد SARS-CoV-2 در سلول‌ها، از 12 ویروس دیگر نیز جلوگیری می‌کند. اینها عبارتند از MERS، میکروب خطرناکی که از شتر منتقل می شود و یک سوم مبتلایان را می کشد. ویروس سارس اصلی از سال 2003؛ و تعدادی ویروس کرونا که فقط باعث سرماخوردگی می شوند.

و اگرچه Paxlovid امیدوارکننده ترین داروی ضد ویروسی برای کووید-19 در حال حاضر است، بیش از ده ها داروی ضد ویروسی جدید در دست توسعه هستند. نسل بعدی شاید بهتر باشد. این اتفاق در مورد HIV افتاد. در حال حاضر داروهای موثر HIV در بازار بسیار زیاد است که مهارکننده های اصلی پروتئاز به درمان خط دوم تغییر یافته است.

قرص های جدیدی برای سایر بیماری های ویروسی نیز ممکن است در راه باشد. در ژوئن 2021، ایالات متحده سرانجام توجه خود را به داروهای ضد ویروسی معطوف کرد و اعلام کرد که 3 میلیارد دلار برای تقاضای بالای داروهای نسل بعدی هزینه خواهد کرد. حدود نیمی از این پول برای راه اندازی 8 تا 10 مرکز تحقیقاتی جدید آنتی ویروس پرداخت می شود که هر کدام روی کووید-19 و میکروب دیگری که انتخاب می کنند، مانند ابولا یا سرماخوردگی کار می کنند.

متیو فریمن، متخصص ویروس کرونا در دانشکده دانشگاه مریلند، گفت: «هدف این است که دفعه بعد که یکی از این تهدیدهای بزرگ سلامت عمومی مطرح شد، چیزی داشته باشیم که در بازار نباشد – ما در واقع می خواهیم چیزهای زیادی داشته باشیم. پزشکی، که از جمله نامزدهای صندوق است. به گفته فریمن، ایده این است که روزی می‌توان کروناویروس را با ترکیبی از داروهای ضد ویروسی، مشابه «کوکتل‌هایی» که برای کنترل HIV استفاده می‌شود، درمان کرد. او می‌گوید: «ایده یکسان است: هر چه داروهای ترکیبی بیشتر باشد، بهتر است. و شما در برابر ویروس های جهش یافته محافظت می کنید زیرا فرار از دو دارو از یک دارو سخت تر است. من فکر می کنم ما به مجموعه ای از ابزارهای آنتی ویروس نیاز داریم که این ویروس را هدف قرار دهند.”

حتی می توان داروهایی را یافت که تقریباً علیه هر ویروسی، حتی به همان اندازه ابولا و آنفولانزا، کار کنند. فریمن می‌گوید ترکیباتی را کشف کرده است که می‌توانند این کار را با تأثیر بر روی بدن انسان انجام دهند، نه روی بخش‌هایی از ویروس. او گفت: “ما امیدواریم طیف جدیدی از راه ها برای هدف قرار دادن ویروس ها وجود داشته باشد.” “ما فقط باید آنها را پیدا کنیم. در گذشته ما بودجه نداشتیم چون کسی اهمیت نمی داد. من فکر می کنم ما فقط سطح را خراش دادیم.”

آنتونیو رگالادو است بررسی فناوری MITسردبیر در زیست پزشکی.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما